Din sikre vej til bedre børneportrætter

Det er ikke så svært at fotografere børn, så længe de er i et trygt og kendt miljø. Derimod må fotografer der fotograferer børn i eget studie eller på en stand i Bilka- virkelig arbejde hårdt for føden! Jeg har stor respekt for dem, men personligt syntes jeg det er for hårdt arbejde! Heldigvis er der også “kortere veje til Rom”. I dag råder fotografen over let transportabelt udstyr, speedligths og reflektor. Derfor er det let at besøge “modellen” i vante omgivelser og helst ude i haven, på legepladsen eller i skoven. Regnvejr og børn er i øvrigt sikker vinder!

børnebillede_6

Vælg den laveste dybdeskarphed

Denne gang har jeg valgt kun at bruge det naturlige lys, ingen flash og ingen reflektor. Jeg skyder manuelt, men også blændeprioriteret program kan bruges. Vælg den laveste dybdeskarphed, altså lille blændetal (her F/2.8). Lukkertiden vælges efter lysmængden, dog gerne en hastighed på 1/125 eller hurtigere. De små mennesker står sjældent stille ret længe. ISO så lavt som muligt.

børnefotos

Lys er alt!

Lyset er det vigtigste (lys- og de skygger der naturligt følger) for fotografen. Jeg forsøger at lade lyset komme fra siden. I dette tilfælde er jeg på en græsplæne med træer der giver skygge. Lyset falder blødt ind. Er det skarp solskin, forsøger jeg at placere modellen mellem solen og mig. Eksponering i alle tilfælde efter ansigtet. Og jeg er fuldstændig ligeglad med overbelyst/underbelyst baggrund!

fotograf børn

Kom i niveau med barnet.

Der er ikke ret meget ved at have alle billeder taget i turiststillingen! Dvs. fotografen står bare op og tager billedet ned på barnet. Nogle billeder er fede således, men ikke alle sammen. Forsøg at komme helt ned. Jeg ligger ofte ned. Er der niveauforskelle, vælger jeg ofte at skyde fre det laveste niveau.

børnebillede_3

Vælg en lang optik!

For at give barnet lidt albuerum, vælger jeg til min 70-200mm. Så er der en tryg afstand mellen barn og fotograf. Jeg forsøger også at have begge forældre med på legen. Den ene står lige bag ved mig, den anden tæt ved barnet. På skift spiller forældrene ind og agerer med barnet. Hermed får jeg både direkte kontakt og kik i objektivet- og også billeder hvor barnet kikker ud af rammen.