SEO: Optimer dine billeder – Søgemaskineoptimering (SEO) er en underlig størrelse. Google knokler til dagligt for at finde på spidsfindige metoder, så webmastere som undertegnede ikke kan manipulere med søgeresultater.
Det er jo ingen hemmelighed, at hvis man ligger nummer 1 i Google på søgeord som sex eller gratis lottomillioner, så er man sikret mange besøgende dagligt.
Derfor er det en anerkendt branche at man forsøger at kode og indordne hjemmesiden så effektivt, at den fremstår gunstigt i Googles søgeresultater.
Et af de punkter, som ofte overses, er billederne på hjemmesiden. Faktisk kan du skabe mere trafik på dit site, hvis du også optimerer dine billeder. Billedsøgning er nemlig ret populært blandt websurferne. Desuden vil Google belønne dig, hvis dine sider ikke er alt for lang tid om at titte frem på skærmen. Jeg faldt over en dansk guide fra et professionel webbureau, som jeg straks iler med at bringe uddrag fra.
- Pas på at dine billedfiler ikke bliver for tunge. Hvis dine billeder generelt fylder for mange KB, vil de dels være længere tid om at kunne ses på skærmen, og dine sider vil generelt loade langsommere. Det får du ikke ros for af Googles søgerobotter!
- Giv dine billedfiler fornuftige navne. Hvis du viser et billede af en ko, så omdøb billedfilen fra 34562.jpg til ko.jpg. Husk at søgerobotter ikke er tænkende væsener, så alt skal skæres ud i pap for dem!
- Tænk også på, i hvilken sammenhæng dine billeder bringes. Hvis du for eksempel skriver en spændende historie om det franske præsidentvalg, så hav dette in mente, når du omdøber billederne. Måske skal billedet ikke hedde Hollande.jpg. Måske er fransk_valg.jpg bedre?
- Husk for guds skyld at alt-tagge billederne på hjemmesiden. Alt-tagging betyder at en lille tekstboks toner frem på skærmen, hvis dine besøgende holder musen hen over skærmen. Brug gode søgeord i dine alt-tekster.
- Pas på med at overdrive!
Læs også: